top of page

Omega 3 voor sporters

In ons lichaam spelen vetzuren een belangrijke rol. Een gezonde vetbalans bestaat uit de juiste doseringen Omega 3-6-9. Helaas bestaat ons huidige voedingspatroon uit EXTREEM veel Omega-6 waardoor de balans verstoord is. We krijgen veel te weinig ontstekingsremmende Omega-3 binnen en juist die Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor het soepel en doorlaatbaar maken van je celwanden. Dit is van belang voor het goed kunnen opnemen van voedingsstoffen maar ook voor het goed kunnen afvoeren van afvalstoffen. Én voor het herstellen van beschadigde cellen. Wanneer dit niet goed lukt kan het lichaam allerlei klachten gaan ontwikkelen‼️


De omega 3 vetzuren EPA en DHA moeten in harmonie samenwerken met omega 6. Omega 6 kan een ontsteking maken en omega 3 kan die ontsteking daarentegen weer afronden. Als die allebei in balans zijn, dan is dat perfect want een ontsteking is noodzakelijk.


Maar stel jij wilt sterker worden. Je wilt je biceps trainen, dan moet je die dusdanig inspannen dat die geprikkeld worden en misschien zelfs wel beschadigd raken. Die beschadigingen genereren super kleine ontstekingen op celniveau. En dat is gunstig, want daardoor gaat de spier sterker worden💪🏻. Máár dan moet je wel een goede herstelcapaciteit hebben. En die herstelcapaciteit begint met omega 3. Nogmaals: de ontsteking start met omega 6, deze wordt vervolgens afgerond door omega 3. En daarna uiteraard de juiste bouwstenen zoals eiwitten, mineralen, etc.


Teveel omega 6

Er zijn aanwijzingen dat overconsumptie van omega 6 ontstekingsbevorderend kan werken. Bij te veel omega 6 in je systeem (wat tegenwoordig bijna iedereen heeft), gaat die spierbeschadiging misschien makkelijker dan gewenst en het herstel juist minder goed. Het gevolg is langdurig spierpijn of zelfs blessures.


Wanneer de cellen uit voldoende omega 3 bestaan is zo'n cel veel flexibeler en beter doorlaatbaar. Er komt dan veel makkelijker zuurstof in je cel, afvalstoffen juist eruit en de CO2 uitwisseling werkt veel beter🙌🏻


Maar wat gaat er vaak fout bij sporters? De chronische inflammatie oftewel ontsteking. Door een overschot aan omega 6 raken weefsels beschadigd op celniveau. En dat kan in de loop van de tijd leiden tot heel veel problemen.


Hoe beter het omega 3 gehalte, hoe beter:

✔️ de uitwisseling van zuurstof en CO2 = betere prestatie

✔️ je bloedcellen vervormbaar zijn: dit wil je voor een betere zuurstoftransport en de afvoer van afvalstoffen

✔️ je herstel is

✔️ je concentratie- en uithoudingsvermogen op peil wordt gehouden

✔️ de conditie van spieren, gewrichten en botten wordt behouden


Omega 3 testen

Bij sporters zet ik naast voeding ook een Omega 3-supplement in met goede resultaten! Je wilt die ontstekingsgevoeligheid omlaag brengen in je lichaam. Dit zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen en minder oxidatieve stress in je lichaam. Waardoor jou herstel beter is en je optimaal kunt presteren.


Als je wilt weten of je voldoende Omega 3 binnenkrijgt, kun je een Omega 3 test doen. Dit is een bloedtest waarmee de verhouding tussen Omega 3 en Omega 6 vetzuren in je lichaam gemeten wordt. Op basis van de uitkomst van deze test kun je bepalen of je meer Omega 3 nodig hebt.


In mijn praktijk bied ik deze Omega 3-testen aan van Eqology. Met deze testen kun je meten wat de ratio is tussen je Omega 6 (ontstekingen AAN) en Omega 3 (ontstekingen UIT) én we meten tevens hoe flexibel de doorlaatbaarheid van je cellen is (de omega 3-index). Een perfecte balans tussen Omega 3 en Omega 6 vetzuren is 1:3, een goede balans is 1:5. Waarden boven de 1:5 geven een verhoogd risico om klachten te ontwikkelen. Lees daar hier meer over.


Wanneer je cellen een index boven de 8% hebben zijn ze goed doorlaatbaar en worden je voedingsstoffen beter opgenomen en afvalstoffen beter uitgescheiden. Zeer waardevolle informatie dus!🙌🏻 Ik heb hieronder een afbeelding toegevoegd van mijn bloedwaarden vóór en ná het gebruik van 4 maanden zeer zuivere visolie (na 5 maanden heb je eigenlijk pas het mooiste resultaat).


Als je van plan bent om een Omega 3-supplement te gaan gebruiken, is het belangrijk om te weten waar je op moet letten. Er zijn namelijk veel verschillende soorten Omega 3-supplementen op de markt en niet allemaal zijn ze even goed. Het is belangrijk om te kiezen voor een supplement dat hoogwaardig en zuiver is en een goede verhouding heeft tussen EPA en DHA. Ik werk met één van de zuiverste visoliën die op de markt verkrijgbaar is. Wil je meer informatie over de visolie van Eqology? Stuur mij dan geheel vrijblijvend een berichtje!


Omega 3 voor sporters

Kortom, omega 3 voor sporters is dus ontzettend waardevol. De vetzuren zijn essentieel voor een gezond lichaam en met name voor sporters kunnen ze een belangrijke rol spelen bij het herstel en de prestaties. Vergeet niet dat een gezonde voeding de basis vormt voor een gezond lichaam en dat een Omega 3-supplement hierbij kan helpen, maar geen vervanging is.

Let wel: ren nu niet naar de eerste beste drogisterij of webshop, er is namelijk een hoop troep op de markt. Wil jij starten met één van de zuiverste omega 3 visolie? Neem dan contact met mij op. Je kunt een bericht sturen naar pureilonca@gmail.com

Omega 3 voor sporters

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


bottom of page